
Muntliga övningar och metoder för utveckling
Jag har valt en muntlig förmåga och jag ska presentera några olika metoder som jag har använt för att utveckla denna förmåga (genomförande). Syftet är att mina elever utvecklar sina förmågor att använda persiska muntligt i olika sammanhang för att berätta, beskriva och förklara samt motivera sina åsikter.
Muntlig förmåga ”minisamtal”
Dessa olika former av ”minisamtal” lämpar sig väl att genomföra parvis eller i mindre grupper. Olika metoder:
- Låt varje person tala ca 45 sekunder. Bryt och fördela ordet vidare.
- Låt talaren prata fritt. När medspelaren ställt tre följdfrågor går ordet vidare.
- Intervju, en ställer fem frågor och den andra svarar. Byt!
- Tala fem meningar var, byt!
- Den ena beskriver föremål/företeelse/händelse med tre meningar, den andra gissar. Byt!
Förslag på ämnen
- Vad jag gjorde igår, i helgen, förra veckan, under lovet.
- Vad jag ska göra idag, ikväll, imorgon, i helgen, under kommande lov.
- Förra sommaren/vintern.
- Min idol, favoritfilm, favoritprogram, favoritmat.
- Skolans lärare.
- Mina kompisar.
- Hobby, sport.
- Då blev/blir jag arg, ledsen, rädd, nervös, glad.
- Resa jag minns, drömresa.
- Beskriv en bild under en minut, visa den sedan.
0