Mehri Amini

Skolans värdegrund och uppdrag

läroplanens första kapitel handlar om skolans värdegrund och uppdrag vi vet skolans värdegrund genomsyrar arbetet i förskolan och skolan. Jag är modersmålslärare och jag samarbetar med lärarna i olika årskurser, jag tror personal i förskola och skola har många olika uppfattningar om vad skolans värdegrund är och vad arbetet går ut på.

Skolans värdegrund för mig är att människor är olika och alla har förmågor som är värda att utvecklas och alla elever har samma förutsättningar att lyckas så bra som möjligt i skolan. Och det finns en öppenhet och en familjär stämning och alla får vara med och bidra.

Ibland hör man att skolan har ett kunskapsuppdrag och ett värdegrundsuppdrag, men egentligen så är det ett gemensamt uppdrag. i skollagen står en syftet med utbildningen är ett barn och elever inhämtade utvecklar både kunskaper och värden.

Men vilka värden där vi talar om står i skollagen. Förskolans och skolans värdegrund enligt skollagen är:

v  Människolivets okränkbarhet

v  Individens frihet och integritet

v  Alla människor lika värde

v  Jämställdhet

v  Solidaritet mellan människor

 

Jag som modersmålslärare har en viktig roll i elevens medveten om skolan och skollagen. Mina elever kommer från Iran och Afghanistan och de har inte tydlig bild av Sveriges skolan och samhället. De flesta av mina elever vet inte att vad är en demokrati och hur fungera demokrati i skolan. Det är mitt uppdrag att ge informationer om skolans och samhället.

I läroplanen finns det några skrivningar som är typiska för den svenska skolan men de inte återfinns i mitt hemland Irans styrdokument. Till exempel demokrati, jämställdhet och alla människor lika värde.

Det här läsåret har jag fyra elever i årskurs 6 och under de senaste veckor jobbade jag med temat demokrati med de. Det är svårt för mina elever att uppfatta vad är demokrati och hur fungerar den i Sveriges skolan och samhället. Mina elever har olika skolbakgrund. En del har aldrig varit i skolan i sitt liv, en del har haft goda kunskaper. Iran och Afghanistan är ett islamiskland som pojkar och flickor har enskilda skolor och de får inte träffa varandra i fri i samhället. Jämställdhet mellan könen har inte någon betydelse i Iran och Afghanistan. Dessutom alla människor lika värde har annan betydelse i mitt hemland. Till exempel första dagen i skolan eleven ska presentera sig i klassrummet, den viktigaste som skulle prata om är att vilket yrke har elevens pappa. Det är konstigt i Sverige men det är jätteviktigt i mitt hemland, om elevens pappa vara läkare denna elev har mer värde än den andra elev som pappa är arbetare. Jag som en modersmålslärare har en jätteviktig roll att lära ut om Jämställdhet mellan könen eller lära ut att alla lika värde i hela världen. En del av eleverna har sina föräldrar här i Sverige och jag har föräldrars möte varje termin och jag försöka att informera föräldrarna om jämställdhet och lika värde i Sveriges skolan och samhället. Men tyvärr det hjälper inte så mycket, för att föräldrarna kommer också från samma samhälle och de kan heller inte de här värdegrunderna. Kanske det fungera bättre att modersmålslärare och klasslärare ha samarbete för att påverka eleverna och deras föräldrar på bra sätt. Det var lite reflektion om läroplan första kapitel, skolans värdegrund och uppdrag.

 

 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress