
Litteracitet kommer av engelskans ”literacy” och kan sägas ha två definitioner:
- Förmåga att förstå och använda språket i tal och skrift i olika sammanhang samt använda sig av lässrategier, reflektera över och engagera sig i texter samt skriva för att uppnå sina egna mål, utveckla sina kunskaper och sin potential och för att delta i samhället.
- En bred och samlad beteckning på aktiviteter som i ett socialt sammanhang omfattar användningen av tal, bilder, symboler och tecken i direkt eller indirekt koppling till skrift.
litteracitet innefattar integrering av att lyssna, tala, läsa, skriva och kritiskt tänkande samt de kulturella referensramar som möjliggör för den som skriver, talar eller läser att anpassa språket till olika situationer. Jag tycker litteracitet är en teknisk färdighet, betoning av avkodning och kopplingen mellan ljud och bokstav. Litteracitet är en sociokulturell praktik, betoning av förståelse av hela texter i sitt sammanhang.
Litteracitet förklaras i Greppa flerspråkigheten en resurs i lärande och undervisning (2011, s.61) så här: ”En aktiv läsförmåga är central för fortsatt lärande. När man talar om denna förmåga används ofta begreppet litteracitet, som förutom läsförståelse och skrivkunnighet även innefattar förmågan att använda språk över huvud taget exempelvis i tal, bilder och symboler. Litteracitetsutveckling innebär alltså en utveckling av dessa förmågor, och är något som är centralt i tillägnandet av ny kunskap i skolans alla sammanhang”
Sammanfattningsvis kan man säga att litteracitet innebär:
- Begriplighet
- Läskunnighet
- Skrivkunnighet
- Kulturell kontext
- Social kontext
- Olika samhällen kräver olika
- Olika professioner kräver olika

Grupp 1: Eleverna som är födda här i Sverige och kan läsa persiska. De kunde inte förstå vad reklamen handlar om.
Grupp 2: Eleverna som är födda här i Sverige men kan inte läsa persiska. De kunde inte förstå vad reklamen handlar om.
Grupp 3: Eleverna som har bott i Afghanistan och inte i Iran även kan läsa persiska. De kunde läsa texten som fanns i reklambilden men det hjälpte dem fortfarande inte. De förstod inte vad reklamen handlar om.
Grupp 4: Eleverna som har bott i Iran och har gått skolan i Iran. De förstod vad symbolen hade för betydelse. Man måste ha gått skolan i Iran för att förstå den fullständiga betydelsen av denna reklambilden.
Den här reklamen handlar om att stödja utbildning av barn och ungdomar. Den har en text som skriv ”var en snäll människa och dela smaka på fina minnen av Mehr”. ”Mehr” är höstens första månad i Iran som börjar skolan i den här månaden samt ordet ”Mehr” betyder Snäll. För att förstå den här reklamen måste man veta några betydelser, symboler och kulturen i den. Man måste förstå Irans kultur och traditioner. Det finns många symboler: Årstiden höst som börjar skolan i Iran, äppelträdets frukt är mogen i Mehr, en bokdesign som är en nostalgi av gamla böcker och man behöver veta i Iran elever måste köpa själv läromedel, böcker och allt som behövs i skolan och alla elever har inte finansiell förmåga. Man måste ha gått skolan i Iran för att förstå den fullständiga betydelsen av denna annonsen. Mina modersmålselever behöver kunna ord, begrepp, tecken, symboler, kultur för att förstå den här reklamen.
0