Mehri Amini

Faktafamiljen

Faktafamiljen

Till faktafamiljen hör medlemmarna historiska texter, förklaringar, instruktioner och rapporter. Gemensamt för dess är att de bygger på faktakunskap. Rapporter kallas ofta faktatexter i skolsammanhang. De skrivs om både levande ting som djur och växter och icke levande ting som telefoner, cyklar, och länder. Syfte med rapporter är att klassificera och beskriva samt att organisera och samla information om olika fenomen. Rapporter innehåller två steg, klassifikation och beskrivning. Beskrivningssteget delas in i olika faser som är: utseende, boplats, beteende, föda, ungar eller livscykel. Rubriken på en rapport är allmän och består ofta av ett ord, till exempel björn eller björnen.

 

Hur man arbetar med cirkelmodellen och genrepedagogik i modersmålsundervisningen?

Innehåll: beskrivande rapport om iraniska vilda djur.

Mål Modersmål enligt lgr 11:

Undervisningen i ämnet modersmål ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om sitt modersmål. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Undervisningen ska bidra till att eleverna erövrar kunskaper om modersmålets uppbyggnad och blir medvetna om modersmålets betydelse för det egna lärandet i olika skolämnen.

Centralt innehåll i årskurs 4–6 enligt lgr 11:

Berättande texter och sakprosatexter

  • Berättande texter och poetiska texter för barn och unga i form av skönlitteratur, lyrik, sagor och myter från olika tider och områden där modersmålet talas. Berättande och poetiska texter som belyser människors villkor, identitets- och livsfrågor.
  • Berättande och poetiska texters typisk språkliga drag samt deras ord och begrepp.
  • Beskrivande, förklarande och instruerande texter för barn och unga med anknytning till traditioner, företeelser och språkliga uttryckssätt i områden där modersmålet talas.
  • Texternas innehåll och deras typiska ord och begrepp.

 Mål till eleven:

Eleven ska lära sig:

  • Vad en beskrivande rapport är och att den tillhör faktafamiljen.
  • Två kännetecken för en beskrivande rapport, presens och sant.
  • Olika strategier för att skriva en beskrivande rapport.
  • Vilka delar utifrån 6-fältaren som ska finnas med i en beskrivande rapport.
  • Fylla i en 6-fältare.
  • Skriva en beskrivande rapport.
  • Tre iraniska vilda djur och kunna säga tre faktaord om respektive djur.
  • Vad begreppen rovdjur och däggdjur betyder.
  •  Redovisa en beskrivande rapport.

Fas 1: Bygga upp kunskap: pedagogiskt engagemang

  •  Eleven får välja vilket djur
  •  Eleven läser en bok om djuren
  •  Tankekarta med rubriker: klassificering, utseende, boplats, beteende, föda, beteende och ungar
  • 6-fältare

 Fas 2: modellering och dekonstruktion

  •  Läsa tillsamman modelltext om djuren
  • Två kännetecken: presens (nu tid) och sant (alltid sant)
  •  Eleven leta efter verben i texten
  • Visa verben och prata om nu tid

 Fas 3: gemensam textkonstruktion

  • Skriva gemensam text, beskrivande rapport
  • Jag skriver på dator och visa digital i tavlan
  • Eleven har tankekartan framför sig
  • Jag märker att eleverna känner säkra på hur de ska använda sina kunskaper

 Fas 4: självständig textkonstruktion

  • Eleven skriva individuell text utifrån sina anteckningar
  •  Först skriva tankekarta i 6 rubriker, med hjälp av ord banken
  • Ord banken: under hela arbete skriva i faktaboken, för att lära sig mer

 

Klassificering

Utseende

Vilket sortdjur är det?

 

 

 

 

Hur ser det ut?

Bo

Föda

Var/ hur bor djuret?

 

 

 

 

Vad äter djuret?

Beteende

Livscykel

Hur beter sig djuret?

Hur förökar sig djuret?

 

 

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress